martedì 31 marzo 2015

Om Ali ( o Umm Ali) per la I del Il Cairo ( Egitto) del'Abbecedario Culinario



Questa è la mia  ricetta per 
 il nostro tour virtuale in Egitto
 organizzato da Tratoria Muvara  
e ospitato da
Terry del blog  Crumpets and co. .
Ingredienti :

1 pasta sfoglia ( la mia era rettangolare ma va bene anche una tonda)

600 ml latte
400 ml panna da montare

vaniglia  ( io ho usato una bustina di zucchero vanigliato ) o cannella
50 gr zucchero

uvetta ( io ho usato uva chilena, piu' grande come si vede nella foto)

pistacchio (non salato ! )
farina di pistacchio 

nocciole, mandorle ( facoltativo)
cocco grattugiato ( facoltativo)


Cuocete la pasta sfoglia ( tagliata a quadrati) nel forno già caldo a temperatura massima . Una volta cotta e raffreddata rompetela a pezzi senza fare troppe briciole.

Montate 100 ml di panna

Scaldate il latte e 300 ml di panna con lo zucchero 5 minuti ( fate bollire) e lo zucchero vanigliato se avete scelto di usarlo

Mettete i pezzi di sfoglia in una teglia, aggiungete sopra l'uvetta, pistacchio, e la frutta secca che vi piace, un po' di cannella in polvere se avete scelto la cannella al posto della vaniglia e versate il latte con la panna bollente. Lasciate raffreddare un attimo e aggiungete con un cucchiaio la panna montata.

Cuocete a 180° per 20 minuti ...

Servite ne troppo  caldo ma ne freddo ( anche se a me piace anche freddo, de gustibus... )

Volendo ornate con farina di pistacchio e uvetta o come vi pare.

in romana  

O reteta egipteana care are la baza o budinca de piine ( probabil aish labiat sau baladi) si lapte si care in variantele moderne foloseste cum am facut si eu aluatul frantuzesc ( facut cu unt sau margarina evident si nu cu untura).

Pe internet gasiti aceasta reteta in toate limbile lumii, evident ca si in romana, fiecare reteta are ceva in plus, aveti de unde alege varianta preferata. Eu am citit mai multe retete ( unele aveau poze si altele nu ) si apoi am ales una care imi placea mai mult.

Evident tot pe net gasiti si legendele care acompaniaza aceasta reteta si numele ei. Sunt doua una mai trista si una mai placuta

1. Umm Ali inseamna mama lui Ali, in acele vremuri cind se presupune ca s-ar fi nascut aceasta reteta femeile erau strigate/numite dupa numele primului fiu. Cind sultanul a murit Ali era inca un copil si mama lui devenea regenta ( sultana mama ) insa a doua nevasta a sultanului a declarat ca ii va face zile grele, motiv pentru care mama lui Ali a platit sclavele nevestei nr.2 ca sa o omoare pe aceasta. Apoi ar fi pregatit aceasta prajitura ca sa sarbatoreasca "victoria"

2. Sultanul ar fi mers mult prin desert pina cind a ajuns intr-un mic sat obosit si infometat. Localnicii au chemat.o pe mama lui Ali care era cea mai priceputa bucatareasa din sat sa pregateasca ceva demn de un sultan. Ei erau ins atoti foarte saraci, inclusiv mama lui Ali asa ca in casa avea numai piine veche, lapte si fructe. A inventat aceasta budinca de lapte care sultanului i s-a parut ( si chiar este ) delicioasa ... Iar sultanul a "decretat" ca acest desert sa poarte mereu numele mamei lui Ali.

prefer a doua legenda

Varianta moderna si rapida se face cu aluat frantuzesc insa chiar si la marile hoteluri in Egipt puteti servi chiar si varianta cu piine ( inclusiv cu croisante /cornuri rupte bucati ).


Ingrediente :

1 foaie de aluat frantuzesc congelat sau nu

600 ml lapte
400 ml smintina de batut frisca

vanilie ( eu am pus un plic de zahar vanilat) sau scortisoara
50 gr zahar

stafide ( eu am avut struguri din Chile , sunt mai mari decit stafidele)

fistic curatat de coaja ( nu din cel sarat! )
fistic macinat ca o faina

alune , migdale etc dupa gust optional ( nu am pus)
cocos ras ( optional. nu am avut si deci nu am pus)


am pus aluatul in tava, crestat in bucati ca sa imi fie usor sa il rup cind e gata fara sa il fac farime. Cind era gata si s-a racit l-am rupt si l-am pus in tava .

100 ml de smintina pentru frisca am batut-o

laptele cu restul de smintina de frisca l_am incalzit impreuna cu zaharul 5 minute. sa fie fierbinte.

Peste aluatul am pus stafidele, fisticul ( cine vrea poate sa puna cocosul, alune, migdale etc ) si un praf de scortisoara apoi am varsat laptele fierbinte iar deasupra lui am pus cu lingura gramajoare din frisca batuta ici si colo.

Am pus tava la cuptor si am copt la 180° 20 minute ...

Se serveste nici fierbinte dar nici rece ( spune pe net desi mie mi-a placut rece) .

Am ornat deasupra cu niste fisctic macinat si citeva stafide extralarge , nu e obligatoriu insa...

english

Umm Ali (ام على, [omme ˈʕæli]), a national dish of Egypt, is a raisin cake soaked in milk and served hot.
from : wikipedia  

One leggend say :
"Om Ali was the wife of a ruler from the Ayyubid dynasty in Egypt called Ezz El-Din Aybek.
Her rival Shagaret El Dorr was the second wife of that ruler. After his death, Shagaret El Dorr arranged for
Om Ali to be murdered, and to celebrate, she requested from her cooks to come up with the most
delicious dessert they can think of to distribute to throughout Egypt. The successful recipe was a special
pastry with milk and honey, that was named Om Ali. A gold coin was added to each plate & distributed in
the streets of Egypt.
Shagaret El Dorr ruled Egypt for some time in the name of her husband, and  later died in a conspiracy
too. This dish to date is still known as Om Ali."
 


And another
" The sultan (...) was on hunting trip by a small poor village in the Nile delta and then, I guess with the fresh air, developed a graving for sweet. Of course what the sultan wants the sultan gets.  The mayor of this small village did not what to do. The mayor went to the house of um Ali and asked her help.  I guess she was known as good baker in their village.  Um Ali, looked around and used what she had.  Dry bread, dry raisin, some nuts for the yard tree with milk from the house cow.  She sprinkled sugar on top and baked the whole thing.  The sultan loved this treat.  When he inquire about it they told him it was um Ali.  So, he thought that was the name of the dessert.  " 
  

Ingredients:
1 sheet of puff pastry dough

600 ml milk
400 ml cream to whip

vanilla (I put a sachet of vanilla sugar) or cinnamon

50 grams sugar
raisins
peeled pistachios (not the salty!)
pistachio powder (flour),
hazelnuts, almonds ( optional)
grated coconut (optional.)


Cut the puff pastry in rettangular pieces and bake it. Than break it into small pieces.

Put the puff pastry pieces into a oven pan and sprinkle raisins, pistachios or what do you like..

Whip 100 ml of cream.

Let boil the milk with the rest of the cream. sugar and vanilla  for few minutes.

Put the puff pastry dough in an oven pan and sprinkle raisins, pistachios and anything else you want. Cover with boiled milk and cream and let rest few minutes. Now  dollops  the whipped cream( with a tablespoon).

Bake it for  20 minutes at 180 ° ...
Serve warm .
This is my recipe for
hosted by Terry 
 from