sabato 5 maggio 2007

Pizza, focaccia, panini ....- pizza, focaccia, chifle....





impasto :
500 gr farina 00
250- 300 ml acqua tiepida
2-3 gr lievito di birra fresco + zucchero
1 cucchiaio di sale

Lievito di birra sciolto con il zucchero + farina ammalgamata con il sale + l'acqua.. facciamo impastare per bene e lasciamo a lievitare 1 ora . Facciamo pesare l'imapsto ( il mio era 800 gr ) e lo facciamo dividere in panini di 100 o 150 gr . Lasciamo a livitare per altre 6 ore ...

pizza
ho scaldato il forno, stesso l'impasto per prima con il mattarello e poi con le mani, appoggiato nella teglia con la carta de forno o infarinata con farina di mais o crusca o farina . Condita con pomodoro, mozzarella, olive, basilico e infornata al fuoco alto pe 7 minuti

Focaccia croccante
uguale come per la pizza solo che l'impasto lo facciamo spennellare di olio e rosmarino.. e infornato per 7 minuti al fuoco alto nel forno caldo

panini
i panini dopo che sono lievitati per 6 ore vengono spennellati di acqua tiepida e infornati con una teglia di acqua nel forno ( in basso) Sono croccanti e ideali per prima colazione scaldati il giorno dopo nel MO .. farciti o non

in romana:

aluatul
500 gr faina 00
300 ml apa la temperatura camerei ( reteta spune 250 ml dar fiecare faina inghite mai multa sau mai putina apa deci....)
2-3 grame de drojdie proaspata ( tb sa pun mult mai putina dar afara ploua si deci in casa era racoare si putina umezeala se simtea in aer care nu ajuta prea mult la dospit asa ca nu m-am riscat )
1 lingura de sare

am dizolvat drojdia in apa si am adaugat faina in care era deja amestecata sarea ... am framintat pina am obtinut un aluat compact si am lasat 1 ora sa dospeasca in castron acoperit cu un servet de pinza dupa 1 ora am cintarit aluatul ( erau 800 grame ) si l-am impartit in portii de 100 gr, am pus pe planseta de lemn presarata cu faina bilele de aluat presarate cu faina si acoperite cu servet de pinza sa dospeasca pt alte 6 ore ... Din pacate pt pizza si focaccia am asteptat numai 4 ore dar chiflele le-am lasat cca 6 ore la dospit ....

pizza
Am incalzit cuptorul la maxim inclusiv tava pe care urma a coc pizza ... aluatul l-am intins intii cu sucitorul putin si apoi cu miinile ( pe pumni pt ca e elastic si se preteaza ) de dimensiunea aproximativa a unei farfurii de felul 2 ... l-am pus pe hirtie de copt, am uns cu suc de rosii , presarat mozzarella taiata cuburi si masline + 2 frunze de busuioc ( din balcon)... Am asezat hirtia + pizza pe tava fierbinte si am dat la cuptor pt cca 7 minute

Focaccia crocanta intinsa la fel ca pizza intii cu sucitorul cit a capatat dimensiunea unei farfurioare de la ceasca de cafea si apoi intinsa cu mina ... am uns cu ulei in care am pus o ramurica de rozmarin ( proaspat taiata din ghiveci) si mergea sa presaer niste sare groasa dar am uitat ... Tava incinsa in cuptor apoi se aseaza pe ea hirtia de copt cu focaccia unsa .. la cuptor pina se rumeneste cca 7 min ... chiar dc pare necoapte la prima vedere de fapt sunt coapte, si usor elastice ..cu un timp mai lung de coacere devin tari si casante ...

chifle
bilele de aluat asa cum le-am lasat la dospit dupa 6 ore ( au crescut mai mult decit dublu) se aseaza pe hirtia de copt pe tava incalzita in cuptor .. se pune o cratita cu apa pe fundul cuptorului sau se stropesc peretii cuptorului cu apa din cind in cind si se inchide repede usa sa ramina aburii inauntru ... la mine cuptorul le cam ardea de jos ( din cauza tavii ) asa ca aproape de sfirsit le-am rasturnat din tava direct pe gratarul din cuptor asa s-au copt uniform .... Au coaja tare si miez bun ... ideale pt a fii taiate la mijloc unse cu unt si umplute cu ce vreti apoi incalzite la MO pt micul dejun ...
ps1
Pt cine vrea putin mai groasa coca sau mai mare ca diametru poate sa faca bilutzele de 150-200 gr una .
ps2
sa taiati cu rotita pizza cit e aluatul crud pus pe hirtie inainte de a intra la cuptor .... altfel e cam greu de taiat cind e gata coapta